ماموپلاستی Mamoplasty (کوچک کردن سینه)

عمل جراحی کوچک کردن سینه که با عنوان ماموپلاستی کاهشی یا مامو پلاستی کاهنده نیز شناخته می شود، یک نوع عمل جراحی زیبایی است که برای کاهش اندازه سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.در طول عمل کوچک کردن سینه ، چربی، بافت غدد و پوست از سینه برداشته شده و سپس این بافت ها تغییر شکل داده می شوند و به این ترتیب وضعیت قرارگیری سر سینه اصلاح می شود.

علل بزرگی سینه در خانم ها:
اندازه سینه تحت تاثیر ژن ها، هورمون ها، چارچوب بدن و وزن بیمار قرار دارد. در اکثر زنان، سایز سینه متناسب با سایر اعضای بدن است، اما برخی زنان نیز سینه هایی دارند که بطور خاص بسیار بزرگ هستند. سینه های فرد می توانند در طول دوره نوجوانی یا پس از یائسگی، بزرگ شوند. در برخی موارد استفاده از هورمون تراپی (HRT) نیز می تواند باعث بزرگ شدن سینه ها شود. برخی زنان همچنین ممکن است با عدم تقارن قابل توجه (اندازه یا ظاهر متفاوت) بین سینه های خود مواجه شوند.عمل جراحی ماموپلاستی می تواند به آن دسته از زنان کمک کند که از ظاهر، وزن یا افتادگی سینه های خود ناراضی هستند و به دنبال کوچک کردن سینه و بالا بردن بیشتر آن می باشند. به هر حال، اندازه سینه با توجه به وزن بدن تغییر می کند و به همین خاطر ممکن است به خاطر اضافه شدن وزن یا بارداری اندازه سینه حتی پس از عمل جراحی نیز تغییر کند.
مراحل جراحی ماموپلاستی :
کوچک کردن سینه اغلب با ایجاد برش هایی روی سینه و تخلیه چربی های اضافی و بافت غددی صورت میگیرد. چنان چه علت اصلی بزرگی سینه، چربی های موجود در سینه باشد و پوست اضافه نباشد ، می توان تنها از لیپوساکشن به منظور کوچک کردن سینه استفاده کرد.تکنیک های مورد استفاده برای کوچک کردن اندازه ی سینه ، بنا بر شرایط فردی ، ترکیب سینه ، میزان برداشت موردنظر ، خواسته شخص ، و توصیه جراح متخصص تعیین می شود.به منظور کاهش استرس و حفظ آرامش بیمار در طول جراحی ، داروهائی استفاده می گردد که شامل تسکین داخل وریدی و بی هوشی عمومی هستند که جراح گزینه مناسب را پیشنهاد خواهد کرد.
بعد از اینکه جراح برش را روی سینه ایجاد نمود، نوک سینه که به خون رسانی و عصب دهی اصلی خود بایستی چسبیده بماند، تغیر محل داده و چنانچه لازم باشد اندازه ی هاله با برداشتن پوست از حاشیه آن کاسته می شود سپس بافت سینه ای که کوچک شده بالا آورده شده و فرم داده می شود . گاهی اوقات برای سینه های بسیار بزرگ و آویزان ، بایستی نوک سینه و هاله ی آن برداشته شده و به موقعیت بالاتری روی سینه انتقال داده شوند.به منظور شکل دادن به سینه های کوچک جدید ، برش ها به یکدیگر رسانده می شوند در داخل عمق سینه ، بخیه هایی به منظور حمایت و فرم دادن به سینه تازه ساخته شده زده شده ،سپس پوست با بخیه ، چسب پوستی یا نوار چسب جراحی باند پیچی میشود.

مدت زمان و نحوه ی انجام عمل ماموپلاستی:
این عمل بین ۹۰ دقیقه تا چهار ساعت به طول می انجامد. ممکن است پس از عمل نیاز به ماندن بیمار در بیمارستان برای چند شب وجود داشته باشد، هر چند اکثر زنان فقط نیاز به ماندن در بیمارستان برای یک یا دو شب دارند. جراح برای انجام عمل از یک خودکار برای مشخص کردن نواحی مشخص پوست که محل ایجاد شکاف (بریدگی برای عمل جراحی) است، استفاده می کند. با کسب اجازه ، جراح یک عکس از سینه های بیمار به صورت محرمانه قبل و بعد از عمل جراحی تهیه می کند.
اکثر عمل های جراحی کوچک کردن سینه از سر سینه شروع می شوند و به این ترتیب سعی می شود سر سینه در موقعیت جدید آن قرار گیرد و ارتباط خونی آن با سینه قطع نشود.

معایب ماموپلاستی
پس از عمل جراحی معمولا سینه ها دچار ورم می شود وممکن است بیمار ناراحتی و سنگینی در سینه های خود احساس کند. به هر حال نتایج ظاهری نهایی عمل جراحی بر روی سینه ها ممکن است برای چند هفته یا چند ماه مشخص نباشد.بعد از پایان ماموپلاستی پانسمان روی محل برش ها قرار داده میشود. امکان دارد که بانداژ الاستییک یا سوتین حمایت کننده جهت کاهش ورم یا حمایت از سینه های در حال التیام داده شود. هم چنین امکان دارد که یک لوله ی(درن) نسبتا کوچک و باریکی بطور موقت در زیر پوست گذاشته شودکه خون اضافی یا مایع تجمع یافته را خارج نماید.
مزایای ماموپلاستی
بخشیدن فرم جدید وزیبا به سینه ها
بالابردن اعتمادبه نفس
کاهش اندازه سینه ها

نتایج جراحی ماموپلاستی:
با بهبودی تدریجی ، رضایت بیمار نیز از شکل جدید سینه ها افزایش می یابد. اندازه ی جدید سینه به بیمار کمک می کند که از درد و محدودیت فیزیکی قبل از عمل فارغ شود. ظاهر متناسب تر قطعا باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود تصور ذهنی از خود شخص می شود. هرچند که امکان دارد با گذشت زمان در اثر پیری ، تغییرات وزن ، عوامل هورمونی و جاذبه شکل سینه ها مجددا تغییر کند..
دستورات لازم بعد از جراحی ماموپلاستی:
بیمار برای مدت هفت روز اول بعد از جراحی لازم است که هنگام استراحت شکم و کمر خم نباشد تا ورم وناراحتی سینه کاهش یافته،همچنین لازم است از یک بالش کوچک زیر زانو استفاده شود.
مسکن تجویز شده معمولا بروفن 400 است را در سه روز اول بعد از ماموپلاستی سر ساعت و بعد از آن هنگام دردبا توجه به نیاز مصرف شود. که معمولا بیماران احتیاجی به مصرف مسکن پس از روز 5-7 نخواهند داشت. هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید ازآسپیرین و آ اس آ ویا ترکیباتی که حاوی این دو دارو باشند به مدت دو هفته قبل تا دو هفته پس از جراحی استفاده شود به این علت که باعث خونریزی خواهد شد.
از روز عمل میتوان ایستاد و قدم زد برای مدت سه هفته به ویژه پنج روز اول پس از جراحی باید از هرگونه فعالیت بدنی که ضربان قلب را به بالای صد بار در دقیقه برساند مثل بالا رفتن سریع از پله؛ بلند کردن وزنه های سنگین و ....پرهیز کرد. به ویژه باید مواظب حرکات ناگهانی وشدید یا قوی دربازوها بود . مناسب ترین فاکتور برای فعالیت،درد خواهد بود.هر زمان که فعالیتی سبب شروع درد شود مناسب نیست. خوابیدن طولانی مدت و بی حرکتی از عوامل عمده بروز آمبولی لخته است و توصیه نمی شود.با یک بالش اضافی در یک پهلو و جابجایی متناوب با طرف دیگرمیتوان خستگی دراز کشیدن به پشت را کاهش داد .همچنین باید از خوردن غذاهای پر حجم و نفاخ پرهیز کرد ومراقب بروز یبوست بود ،برای هفت روز اول بعد از عمل مرتب از ملین های خفیف مثل شربت هیدروکسید منیزیوم (شیر منیزیوم) استفاده کرده و در صورت بروز نفخ 20 قطره دایمتیکون هر 6 ساعت میل کرد.
بیماران ماموپلاستی بایستی به مدت سه ماه وشبانه روز از سوتین استفاده کنند. استفاده از سوتین نباید سبب درد شود بویژه در هفته اول بعد از جراحی که در اینصورت باید از سوتین بزرگتر یا نرمتر استفاده شود به دلیل انکه فشار سوتین از ترمیم زخم و حتی صدمه جدی به سینه جلوگیری خواهد کرد. مصرف دو عدد ویتامین ث1000mgبه مدت ده روز ترمیم زخم راسریع می کند. لازم است بیماراز انجام فعالیت های کششی، ورزش های شدید و بلند کردن اجسام سنگین تا شش هفته پس از عمل جراحی خودداری کندو تا زمانی که همه آثار درد در سینه هنگام بستن کمربند ایمنی خودرو از بین نرفته است، از رانندگی خودداری کند.
بعد از عمل جراحی:
پس از عمل جراحی کاهش اندازه سینه زمانی که بیمار از جای خود بلند می شود، سینه های بیمار بانداژ شده و لوله های پلاستیکی ممکن است به سینه های بیمار برای تخلیه خون متصل باشد. پس از یک تا دو روز، همه لوله ها برداشته می شوند و بیمار امکان بازگشت به خانه را پیدا خواهد کرد. ممکن است در چند روز اول احساس دردوجودداشته باشد که برای کنترل آن می توان از داروهای ضد درد رایج استفاده کرد. .جای زخم ها معمولاً تا شش هفته اول پس از عمل جراحی تا حدودی قرمز است. در ادامه در طول سه ماه این زخم ها به رنگ بنفش در می آیند و سپس سفید شده و محو می شوند. اکثر زخم ها به خوبی درمان می شوند، اما برای برخی زنان ممکن است زخم های ناشی از عمل جراحی قرمز و ناهموار باقی بماند و بهبودی در ظاهر آنها با گذشت زمان ایجاد نشود.
نکات مهم پس از جراحی ماموپلاستی:
پس از عمل جراحی گاها سینه های بیمار دچار ورم می شود و احساس ناراحتی و سنگینی در سینه های خود خواهد داشت که باگذشت زمان رفع خواهدشد. به هر حال نتایج ظاهری نهایی عمل جراحی بر روی سینه ها ممکن است برای چند هفته یا چند ماه مشخص نباشد.خارش یا سوزش زیاد ـ دردی که قبلا وجود نداشته درد ناگهانی تب و بی میلی از علائمی هستند که نیازبه بررسی سریع دارد و باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرد.