تزریق استروئید

تریامسینولون یک ترکیب گلوکوکورتیکوئید صناعی است که به دلیل آثار ضدالتهابیش در بیماریهایی مانند استروییداستفاده می‌شود.

این دارومتعلق به خانواده کورتیکواستروئیدها است که از منتشر شدن عناصری که موجب عفونت در بدن می شود جلوگیری می کند. تریامسینولون به سه شکل آمپول، پماد و افشانه یافت می شود.
تریامسینولون را بایددرست طبق دستور پزشک نه کمتر و نه بیشتر از مقدار تجویز شده، مصرف کرد.پزشک ممکن است گاهی دوز دارو را تغییر دهد تا نتیجه بهتری بگیرد.
دارو را بایدبا غذا استفاده کرد تا از ناراحتی معده جلوگیری شود.
ترکیبی از محلولهای استروئید و بی حسی به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. استروئید داروی ضد التهاب است. این مواد توسط عصب‌های ملتهب جذب شده و تورم و فشار در آنها کاهش پیدا می‌کند، که این موجب افزایش خون رسانی موثر در ناحیه آسیب دیده شده و ترمیم ناحیه ملتهب و آسیب دیده سریع تر اتفاق می افند. پس از تزریق سوزن خارج شده و محل وردود سوزن با چسب کوچکی پوشیده می‌شود. کل این عمل یک ربع به طول می انجامد.
اين دارو با عبور از غشاء سلولي به گيرنده هاي خود در سيتوپلاسم متصل شده و كمپلكس داروگيرنده وارد هسته سلولي مي شود. اين كمپلكس با اتصال به نواحي خاصي از DNA موجب تحريك روند رونويسي mRNA و به دنبال آن ساخت آنزيم هايي مي گردد كه در نهايت مسئول اثرات سيستميك كورتيكواستروئيدها مي باشند. كورتيكواستروئيدها با جلوگيري از تجمع سلول هاي التهابي در ناحيه التهاب، مهار فاگوسيتوز و آزادشدن آنزيم هاي مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه هاي شيميايي التهاب، اثرات ضدالتهابي خود را اعمال مي كند.
عوارض جانبی تریامسینولون
کهیر، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن صورت یا لب، زبان یا گلو.
مشکل بینایی
تورم، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس
افسردگی شدید، افکار یا رفتار غیرعادی، تشنج
مدفوع خونی، سرفه خونی